پالپوتومی دندان کودک

پالتپوتومی دندان کودک

روش پالپوتومی توسط دندانپزشک کودکان برای احیای دندان های شیری عفونی شده کودکان توسط پالپ به کار می رود. بعضاً به این روش، عصب کشی دندان شیری نیز می گویند. در واقع معنی پالپوتومی ، قطع کردن عصب های تاج دندان می باشد اما در پالپکتومی دندان شیری ، علاوه بر قطع عصب ، به تخلیه این عصب ها نیز پرداخته می شود.

پالپوتومی کودکان

دندان های کودک می تواند تحت عوامل مختلفی آلوده به پالپ شود. علائم آلودگی دندان اطفال به پالپ و عفونت عبارتند از:

• درد های مستمر و غیر معمول
  • دندان دردهای شبانه
  • حساسیت دندان به مواد سرد و گرم
  • تورم لثه های اطراف دندان خراب
  • لق بودن دندان خراب

پالپوتومی دندان شیری کودک

پالپ ها به صورت عادی قابل مشاهده نیستند و تنها توسط ابزار دندانپزشکی قابل تشخیص است. پالپ ها که در مرکز هر دندان قرار گرفته اند و از اعصاب و بافت های خونی تشکیل شده اند وظیفه انتقال مواد مغذی و اکسیژن به دندان را دارند. در صورت بروز آسیب به پالپ و آلوده شدن پالپ به عفونت از روش های درمانی کانال ریشه دندان شامل عصب کشی، پالپوتومی، پالپکتومی و … استفاده می کنند.

مراحل پالپوتومی اطفال

در این روش ابتدا دندانپزشک، وضعیت کلی دندان های کودک را معاینه نموده و پس از مشاهده رادیوگرافی، محل دندان خراب و شدت خرابی آن را تعیین نموده و نوع درمان مناسب را پیشنهاد می کند.

در صورت نیاز به انجام روش پالپوتومی دندان کودک، بند دندان به وسیله رابر توسط دندان پزشک از بقیه دهان جدا شده و پس از آن قسمت پوسیده دندان با استفاده از وسایل مخصوص تمیز می شود. همچنین بخش های سالم دندان ها نیز با استفاده از مواد دارویی ضد عفونی می شود. در این مرحله پر کردن دندان با مواد مخصوص انجام شده و تاج دندان را به وسیله روکش دندان از جنس فولاد ضد زنگ پوشانده و به دندان وصل می کنند.

پالپوتومی

پالپوتومی دندان دائمی

این روش درمانی که عمدتاً در یک جلسه به اتمام می رسد، برای ترمیم دندان های دائمی دارای اکسپوژر پالپی ناشی از پوسیدگی یا دندان های دائمی که ریشه آن ها دچار آسیب شده اند، با هیدروکسید کلسیم استفاده می شود. در این روش برای پر کردن دندان آسیب دیده از زونالین دندان استفاده می شود.

بهترین کاندیدای درمان پالپوتومی کیست؟

این روش تنها هنگامی قابلیت استفاده دارد که تنها پالپ تاج دندان آلوده شده باشد. همچنین خود دندان نیز باید قابلیت نجات دادن را داشته باشد. اگر خرابی دندان بیش از حد بوده به حدی که دیواره دندان ضعیف شده باشد، باید اقدام به کشیدن دندان نمود.

کودکانی که مبتلا به بیماری های سیستم ایمنی بدن هستند کاندیدای مناسبی برای این روش نیستند.

هزینه پالپوتومی دندان شیری کودکان به تعداد کانال های آسیب دیده و شدت خرابی دندان کودک بستگی دارد.