علت دندان درد چیست؟

یکی از مشکلات و بیماری هایی که تحمل آن بسیار سخت است، دندان درد است. درد دندان عمدتاً به دلیل بروز مشکلاتی در لثه، ریشه دندان، تاج دندان و … حس می شود که با توجه به علت آن، درمان های مختلفی نیز دارد.

علل دندان درد

به طور کلی علل درد دندان  به دو دسته تقسیم می شوند. علل دسته اول به خود دندان مربوط هستند و علل دسته دوم به مواردی غیر از دندان مربوط می شوند.

وارد آمدن ضربه به دندان

هرگونه آسیبی که به دندان وارد شود و باعث شکستن یا لب پر شدن دندان شود، می تواند باعث ایجاد درد شود. علاوه بر این، آسیب هایی که به دندان پر شده یا روکش دندان و ایمپلنت دندان نیز وارد می شود ،درد دندان  را به وجود می آورد.

دندان خراب

پوسیدگی دندان

یکی از بیشترین مواردی که سبب دندان درد می شود، پوسیده شدن دندان است. پوسیدگی در اثر ایجاد حفره در مینای دندان ایجاد می شود. پوسیدگی های شدید به عاج دندان نفوذ می کند. همچنین با بروز عفونت در اعصاب دندان نیز، احتمال بروز دندان درد وجود دارد.

بیماری های لثه

بیماری های لثه با نشانه هایی نظیر قرمزی و التهاب و ورم در ناحیه لثه ظاهر می شود. همچنین در بسیاری از موارد، همراه با درد دندان  نیز می باشد.

علل غیر مرتبط با دندان

برخی عوامل مانند عفونت سینوسی، بروز سردرد های میگرنی، بیماری های قندی و قلبی ، و کمبود برخی ویتامین های می تواند منجر به درد دندان  شود.

به طور مثال با افزایش قند خون و بروز دیابت در فرد، و همچنین استعمال مواد مخدر، احتمال پوسیدگی دندان بیشتر شده و در نتیجه درد دندان بیشتر می شود.

همچنین در اثر بروز حمله قلبی به فرد، درد حاصل از بروز حمله به فک پایین دهان فرد منتقل شده و دندان درد به وجود می آید. به طور کلی بیماری ها و اختلالات به وجود آمده در فک یکی از مهمترین دلایل بروز درد دندان  هستند.

یکی از ویتامین هایی که کمبود آن تاثیر زیادی بر روی ایجاد درد در دندان می گذارد، ویتامین B12 است.

علت درد دندان

دندان درد در اثر عفونت سینوس

عفونت سینوسی فشاری را به ریشه های دندان های فک بالا وارد می آورد که موجب دندان درد می شود. در مرحله اول مسکن ها به تسکین درد ناشی از عفونت کمک می کنند اما در صورت بروز چنین مشکلی، سریعاً باید به بهترین دندانپزشک مراجعه نمود.