جرم گیری بروساژ

جرم گیری دندان و بروساژ دندان یکی از با اهمیت ترین عمل های انجام شده در مطب های دندانپزشکی است. هر چند ممکن است یکی از ساده ترین آن ها نیز باشد. لازم است بدانیم که بهداشت دهان و دندان تنها توسط مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حفظ نمی شود. بلکه باید با انجام جرم گیری های منظم، از تجمع پلاک های دندانی و بروز بیماری های دهان و دندان جلوگیری نمود.

یکی از متداول ترین روش های رفع زردی و لکه های دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان، جرم گیری با بروساژ است. جرم های تشکیل شده بر روی سطوح دندان ها، بوی نامطبوعی داشته و می توانند سلامت دندان ها را تهدید کنند.

جرم گیری با بروساژ

بروساژ دندان چیست؟

بروساژ، در واقع روشی تکمیلی برای جرم گیری دندان است. پس از تمیز کردن دندان از پلاک ها و جرم ها، روش پولیشینگ دندان یا همان بروساژ، انجام می شود. این عمل با ابزاری دستی مجهز به یک غلتک لاستیکی در سر آن انجام می شود. برای انجام عمل بروساژ دندان از ماده ای خمیر مانند با نام پروفیلاکسیز یا پروفی استفاده می شود که این خمیر ذرات ساینده بسیاری را در خود دارد. پروفی به وسیله ابزار غلتک مانند بر روی دندان کشیده شده و لکه های آن را تمیز می کند.

مراحل بروساژ دندان

ابتدا دندانپزشک به معاینه دندان بیمار پرداخته و مشکلات لثه و دندان فرد را بررسی می کند. سپس با ابزارهای دستی به حذف پلاک ها و اجرام روی دندان می پردازد. ابزار دستی جرم گیر، اسکیلر نامیده می شود. در واقع در این مرحله پلاک ها از روی سطح دندان حذف می شود.

سپس نوبت به جرم گیری دندان با بروساژ رسیده که در آن از خمیر دندان های ساینده یا پروفی استفاده می شود. در این مرحله جرم گیری دندان به صورت عمقی انجام می شود.

در نهایت پزشک با کشیدن حرفه ای نخ دندان و شستشوی دندان با فلوراید یا همان فلوراید تراپی ، درخشش و تمیزی را به دندان های بیمار باز می گرداند.

بروساژ دندان

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

به طور کلی، جرم گیری دندان عملی بدون درد و خونریزی و جراحت است اما در صورتی که بیمار از التهابات لثه رنج برده یا دندان وی دارای پوسیدگی های زیادی باشد، می تواند این عمل دردناک باشد. همچنین مهارت پزشک در جرم گیری ملایم دندان در کاهش درد دندان در هنگام جرم گیری بسیار مؤثر است. برای کاهش درد دندان در هنگام جرم گیری به روش بروساژ یا ایرفلو می توان از ژل های بی حس کننده در دهان استفاده نمود.