جراحی دندان عقل

به سومین دندان آسیا در هر طرف از دهان (بالا، پایین، چپ و راست) که بعد از سن ۱۷ سالگی شروع به رشد می کند، دندان عقل می گویند. این دندان ها که تعداد آنها ۴ عدد است و در فک ها قرار گرفته است، اغلب در موقعیت نامناسبی رشد کرده و باعث آسیب رساندن به دندان های دیگر می شود. در این حالت باید با جراحی دندان عقل یا کشیدن دندان عقل از رشد نامطلوب آن جلوگیری کرد. حتی دندانپزشکان توصیه می کنند در صورت رشد این دندان در موقعیت صحیح و درست، به دلیل عدم دسترسی مناسب جهت مسواک زدن و تمیز نگاه داشتن آن، ممکن است دچار پوسیدگی شود و به دندان های مجاور نیز آسیب برساند که در این حالت نیز بهتر است اقدام به کشیدن دندان عقل نمود.

انتخاب روش جراحی دندان عقل فک بالا و پایین یا کشیدن دندان عقل با توجه به وضعیت رویش دندان های عقل یا به عبارتی نوع دندان عقل تعیین می شود.

انواع دندان عقل

به طور کلی دندان های عقل به ۳ صورت ممکن است ظاهر شوند:

دندان عقل نیمه نهفته:

دندان های عقل نیمه نهفته بیشترین مشکلات را برای دندان ها به وجود می آورند. ساختار این دندان ها مستعد تجمع مواد غذایی بین دندان و لثه می باشد و از همین رو، مشکلاتی از قبیل آبسه و سلولیت برای لثه پوشاننده دندان عقل نیمه نهفته به وجود می آید. دندانپزشکان برای رفع این مشکل، به جراحی دندان عقل نیمه نهفته می پردازند.

جراحی دندان عقل

دندان عقل نهفته:

دندان عقل نهفته که در زیر لثه رشد می کند، یک کیست حاوی فولیکول همراه خود دارند که در طول زمان این کیست ها می توانند به تومور تبدیل شوند. بنابراین بهتر است هرچه زودتر برای جراحی دندان عقل نهفته اقدام کرد.

در مواردی که فک دارای فضای کافی برای رشد دندان عقل و خرج آن از لثه نیست، ممکن است دندان عقل نهفته به صورت کج یا افقی رشد کند. در صورت عدم اقدام برای جراحی دندان عقل نهفته افقی ، آسیب های جدی می تواند به دندان های مجاور دندان عقل یا فک و لثه و اعصاب دندان ها وارد شود.

دندان عقل روییده:

ممکن است دندان عقل به صورت کامل و صحیح روییده و از لثه بیرون زده باشد که در این صورت به دلیل امکان کمتر برای رعایت بهداشت دهان با توجه به منطقه قرارگیری دندان عقل، بهتر است به کشیدن دندان عقل روییده پرداخت.

آیا جراحی دندان عقل درد دارد؟

درد جراحی دندان عقل بیشتر به نوع ماده بی حسی استفاده شده در مطب دندانپزشکی و مهارت دندانپزشک در تزریق بی حسی دارد. بدیهی است در صورت پیشرفت جراحات ایجاد شده، درد ناشی از کشیدن دندان عقل یا جراحی آن بیشتر خواهد بود.

دندانپزشک متخصص به منظور پیشگیری از عفونت دندان بعد از جراحی دندان عقل ، اقدام به تجویز آنتی بیوتیک می کند که باید به صورت مرتب توسط بیمار مصرف شود. لازم است بدانید که ماده خاکستری رنگ مشاهده شده پس از جراحی بر روی دندان ها نشانه عفونت نیست و طبیعی می باشد.

کشیدن دندان عقل

عوارض جراحی دندان عقل

در صورتی که دندان های عقل در سنین ۱۷ تا ۳۰ سالگی جراحی یا کشیده شوند، به دلیل اینکه در این سنین زخم ها سریع تر التیام می یابند و بیمار توانایی بیشتری برای مقابله با درد دارد، عوارض جراحی دندان عقل به حداقل خواهد رسید.

هزینه جراحی دندان عقل

هزینه جراحی دندان عقل به طور معمول در کلینیک های دندانپزشکی مختلف، فرق می کند و بستگی به نوع دندان عقل و مهارت دندانپزشک و نوع مواد بی حسی مورد استفاده دارد.